WYCIECZKA PO GMINIE KRZYŻANOWICE

Szlak Górnej Odry szlakgornejodry.eu

• Przejeżdżając przez miejscowość Buków, docieramy do rzeki Odry, która stanowi granicę między gminami Lubomia i Krzyżanowice. Rzekę przekraczamy po moście drogowym i wjeżdżamy bezpośrednio do miejscowości Krzyżanowice. Po naszej prawej, zaraz za mostem, znajduje się przystań kajakowa. Pomost i utwardzone zejście do wody sprzyjają wodniackim aktywnościom (patrz opis).

• Kierujemy się dalej w stronę centrum miejscowości. Podróżując ul. Kolejową mijamy przejazd kolejowy, a z naszej prawej budynek dworca kolejowego. Kontynuując podróż docieramy do skrzyżowania ul. Kolejowej z ul. Tworkowską. Po naszej lewej, przy samej drodze, znajduje się zabytkowa brama pałacu Lichnowskich, usytuowanego w głębi parku. Dalej, z lewej strony widzimy Plenerowe Muzeum Czarnego Dębu. Znajdziemy tam monumentalne kawałki czarnego dębu, tablice informacyjne oraz ławeczki spoczynkowe (patrz opis).

• Następnie wracamy w stronę skrzyżowania, z którego przyjechaliśmy i ul. Tworkowską kierujemy się ku wschodniemu krańcowi miejscowości Krzyżanowice. Poza jej granicami wjeżdżamy na ścieżkę ciągnącą się wzdłuż drogi krajowej nr 45. Pas zieleni oraz nasyp oddziela podróżujących rowerzystów od samochodów mknących po tej ruchliwej trasie. Ścieżka prowadzi nas do samej miejscowości Tworków. Wjeżdżamy między pola podróżując ul. Żwirową. Następnie skręcamy na pierwszym skrzyżowaniu w lewo, w ul. Odrzańską, gdzie podróżujemy ścieżką rowerową aż do skrętu w prawo w ul. Zamkową. Zjeżdżając w dół tą spokojną ulicą, naszym oczom ukaże się wieża XVII-wiecznego pałacu, na której znajduje się platforma widokowa. Przejeżdżamy skrzyżowanie z ul. Dworcową i wjeżdżamy w ul. Parkową. Ta spokojna aleja, której boki porastają kasztany, prowadzi nas prosto pod ruiny tworkowskiego pałacu. Ruiny tej XVII-w. budowli udostępnione są dla zwiedzających. Budynek dawnej wozowni jest miejscem organizacji wydarzeń kulturalnych, w jego wnętrzu otrzymać można również informacje turystyczne. Z kolei wieża oferuje położoną na wysokości 21 metrów platformę widokową, z której rozciąga się widok na całe Dorzecze Górnej Odry (patrz opis).

• W sąsiedztwie dawnego pałacu znajduje się powstały w XIV wieku park, z licznymi, starymi kasztanami, bukami i wiązami. Przechadzając się lipową aleją można dotrzeć do ulokowanego w centralnej części parku stawu, który stanowi końcowy element ścieżki sensorycznej wykonanej wedle założeń profesora Kneippa. Zasila ją woda z bijącego spod ziemi źródła. W parku zobaczyć można również wielowiekowy bluszcz oraz rzadkie gatunki roślin, takie jak zawilec żółty, czy czosnek niedźwiedzi.

• Podążając dalej wzdłuż parku docieramy do Alei Hrozy – przepięknego, kipiącego spokojem miejsca, gdzie doświadczyć można bliskości natury. Po obu stronach alei ciągną się rzędy ponad 40-wiekowych drzew. Najliczniej reprezentowane są lipy, ale znajdziemy tam również klony, jawory, czy kasztanowce – każde z nich ma ponad 100 lat (patrz opis).

• Aleja Hroza prowadzi nas prosto do miejscowości Bieńkowice, do której wjeżdżamy od ulicy Raciborskiej. Skręcając w prawo, pniemy się do centrum miejscowości, gdzie obok barokowego kościoła warto odwiedzić muzeum kowalstwa, urządzone w starej kuźni. Eksponaty, związane z kowalskimi tradycjami, zgromadzone zostały w muzeum urządzonym przez Jana Sochę, potomka i imiennika założyciela pierwszej bieńkowickiej kuźni. Warto nadmienić, że kuźnia, w której znajduje się muzeum jest najstarszym tego typu obiektem w Polsce – do tego czynnym.

• Wycieczkę w Bieńkowicach kończymy na ul. Młyńskiej, kierując się ścieżką rowerową biegnącą przez pola i łąki do miejscowości Bolesław, w której przekraczamy granicę i wjeżdżamy do czeskiej miejscowości Piszcz, gdzie dalej udajemy się do Wrzesiny i kolejnych docelowych punktów w Gaci i Boguminie.

• Wracając z czeskiego Bogumina na polską stronę granicy, przeprawimy się przez Odrę Jubileuszowym Mostem Cesarza Franciszka Józefa, który stanowi wierne odwzorowanie mostu zbudowanego w 1899 r. Niestety, oryginalna przeprawa łącząca Chałupki z Boguminem została zniszczona w czasie działań wojennych w roku 1945. Po wejściu do Chałupek wita nas moc atrakcji – po prawej stronie, w budynkach byłego przejścia granicznego, znajduje się Centrum Górnej Odry, można w nim znaleźć ekspozycje oraz eksponaty dotyczące historii oraz fauny i flory Dorzecza Górnej Odry. Wystawy oraz multimedialne ekspozycje przybliżą turystom bogactwo przyrodnicze rzeki Odry i granicznych Meandrów Odry. Po drugiej stronie ul. Bogumińskiej znajduje się zamek w Chałupkach, który niegdyś był piastowską warownią strzegącą przeprawy, a później rezydencją należącą do rodziny Rothschildów. Dziś pełni funkcję hotelu z restauracją, które mogą stanowić przystanek na trasie rowerowej wyprawy. Wokół niego rozciąga się park z okazami starodrzewia oraz miniaturami śląskich zamków i pałaców (patrz opis).

• Znaki na ul. Bogumińskiej prowadzą nas bezpośrednio na ścieżkę rowerową prowadzącą do niezwykłego miejsca przyrodniczego – Granicznych Meandrów Rzeki Odry. Meandry Odry to unikatowy w skali europejskiej obszar chronionej fauny i flory, wpisany do europejskiej sieci Obszarów Chronionych NATURA 2000. Doskonale widać je ze szczytu wieży widokowej, ulokowanej w ich centrum.